Archív
skripot

Sexizmus nie je len o vyzývavých ženách

Sexisticky_kix_logo_thumb_154x154

Denník N.sk

„Naučili sme sa žehliť a jesť nízkotučné jogurty, stále sme ale muži, chlapi. A chlap sa nevzdá toho, čo miluje, lebo chlap to rád horké […] Nevymäknem!“ kričí hlavná postava reklamy na Fernet. Aj táto reklama bola odbornou porotou anticeny Sexistický kix vyhodnotená ako sexistická. Anticenu udeľujú reklamám, ktoré sú sexistické a šíria vo verejnom priestore rodové stereotypy,  ktoré sa na Slovensku vzťahujú najmä k ženám. Etický kódex Rady pre reklamu taký typ reklamy, akou je tá na Fernet, zakazuje. Firmy napriek tomu sexizmus stále využívajú vo svojich reklamách.

Tento rok odborná porota udelila až tri ceny. Víťazmi sa stali veľké firmy Fernet a Budiš a aplikácia Letgo. „Sám nerozumiem tomu, ako môže niekto niečo také vôbec vymyslieť a potom ešte aj schváliť,“ hovorí jeden z porotcov Róbert Slovák. Problémy s reklamou u veľkých firiem podľa neho nastávajú najmä v online komunikácii, na čom často pracujú menšie špecializované firmy. „V konečnom dôsledku však zodpovednosť nesie klient.“

Odborná porota mala sedem členov: Róbert Slovák (Klub reklamných agentúr Slovenska), Kristýna Pešáková (NESEHNUTÍ), Paula Jójárt (psychologička a rodová expertka), Katarína Farkašová (Aliancia žien – Cesta späť), Jana Cviková (ASPEKT), sociologička Oľga Gyárfášová a spisovateľ Michal Hvorecký.

Jednu z cien získala reklama na Fernet. Muži v nej sľubujú, že „nevymäknú“ a zostanú mužmi, aj keď jedia nízkotučné jogurty. Porota jej cenu udelila najmä preto, že vychádza zo silných rodových stereotypov. „Podľa nich sú napríklad domáce práce a zdravé stravovanie považované za prvky femininity, zatiaľ čo mužskosť je postavená na sile, drsnosti, pití alkoholu a samozrejme vymedzení sa voči tomu, čo je tradične považované za ‚ženské‘,“ vysvetľuje svoju voľbu porota.

Reklama na Fernet bola veľmi populárna aj v Česku. Hnutie Nesehnutí, ktoré organizuje anticenu za reklamu Sexistické prasátečko a podporuje Sexistický kix, nakrútila aj krátky spot, ktorý zobrazuje absurdnosť týchto reklám.

Čítajte viac (obsah zamknutý)

Ria Gehrerová
 
© N Press, 2017
Článok uverejnil portál DennikN.sk 2. 6. 2017 o 13:08 v rubrike Slovensko.